FA EN

دپارتمان بازرگانی

دپارتمان بازرگانی
شرح کار بازرگانی و تدارکات
یکی از مشخصه هاي توسعه اقتصادي هر کشور، طرح هاي عمرانی آن است که به عنوان معیار و شاخصی عمده در رونق اقتصادي آن کشور مورد بررسی قرار میگیرد. طرح هاي عمرانی به دلیل حجم اعتبارات مصروفه و حساسیت هاي اجتماعی از عوامل حیاتی اقتصادي و سیاسی دولت ها هستند؛ در دهه هاي اخیر فعالیت هاي عمرانی در ایران معنا و حساسیت ویژه اي یافته است. بر این اساس، شرکت انهار نیز به عنوان مجموعه ای فعال در زمینه طرح های عمرانی EPC بر آن است تا سهم کوچکی در توسعه آبادانی کشور عزیزمان ایفا نماید. 
هر طرح عمرانی شامل ارکان مختلفی می باشد که بدون آن ها، روند اجرایی دچار اخلال می گردد. از مهمترین بخش های یک پروژه می توان به واحد بازرگانی و تدارکات اشاره کرد. به طور کلی، واحد بازرگانی و تدارکات مستقر در ستاد مرکزی شرکت انهار، هماهنگ کننده وندور ها و خرید های  در  پروژه ها بوده و کلیه خدمات بازرگانی ،تدارکات  از قبیل تهیه صورتجلسات و صورت وضعیت، کنترل مدارک خرید و MTO ، DSH،انجام خرید های مربوط به پروژه،شرکت در مناقصات و گرفتن قیمت  و ... پس از تائید دستگاه نظارت مقیم در کارگاه و یا مدیر طرح در این واحد انجام می گیرد.
کارشناس خرید و تدارکات مسئول اصلی خرید تجهیزات، کالا و خدمات برای شرکت می باشد. او با مقایسه قیمت ها و کیفیت کالاها و خدمات، بهترین و ارزشمند ترین آنها را برای شرکت تهیه می کند.
کارشناس خرید و تدارکات یکی از فعالیت های اصلی و ستادی هر سازمان یا شرکت در جهت رسیدن به اهدافش می باشد و تمامی امور مرتبط با خرید کالا و خدمات مورد نیاز برای انجام تمامی فرایندها را در بر می گیرد. واحد خرید و تدارکات با تمامی بخش های شرکت در ارتباط است و به نوعی ارتباط شرکت با تامین کنندگان خارجی را برقرار می سازد. هدف اصلی مدیریت خرید و تدارکات، تهیه به موقع کالا، تجهیزات و خدمات برای بخش های مختلف و رفع نیاز آنها به منظور دستیابی به  اهداف سازمانی است.
کارشناس خرید و تدارکات با ایجاد ارتباط مناسب با بخش های مختلف از نیازهای آنها به کالا و تجهیزات و یا خدمات آگاهی می یابد. سپس با جستجوی وسیع در بازار و شناسایی تامین کنندگان موجود، بهترین آنها از نظر قیمت و کیفیت محصولات را انتخاب می کند. در برخی سازمان ها و شرکت های بزرگ برای انتخاب تامین کننده مورد نظر مناقصه یا مزایده برپا می شود و مسئول پیگیری و اجرای کلیه امور آن به عهده کارشناس خرید و تدارکات است.
البته امروزه با توجه متنوع شدن تامین کنندگان، شیوه های مختلف تامین کالا و خدمات و نوسان قیمت ها، فرآیند خرید کالا، تجهیزات و خدمات بسیار پیچیده و وظیفه کارشناس خرید و تدارکات سخت تر شده است. تا آنجا که مباحثی مانند خرید و تدارکات بهنگام و به موقع در این حوزه بسیار مطرح و پر اهمیت هستند. نرم افزارهای مرتبطی که در بازار وجود دارد تا حد زیادی از این پیچیدگی ها می کاهند و کمک خوبی در جهت تهیه به موقع و درست کالا، تجهیزات و خدمات برای مدیر خرید و تدارکات می باشند.
کارشناس خرید و تدارکات باید در مذاکره و ایجاد ارتباط قوی بوده ، توانایی خوبی در کار با اعداد و ارقام و شم اقتصادی خوبی داشته باشد بسیار منظم و ساختار یافته عمل کند

در این خصوص، واحد بازرگانی و تدارکات مستقر در کارگاه، پس از تهیه صورتجلسات مربوطه و مستندسازی امور خریداری شده در بخش های مختلف منجمله ، ورود متریال و کالا، اجرا و راه اندازی، مدارک لازم را جهت تهیه صورت وضعیت، تهیه گزارش های مختلف و بایگانی مدارک به دفتر  ستاد مرکزی شرکت منتقل نموده و کارشناس بازرگانی  شرکت به عنوان خریدار  برای واحد اجرا و مهندسی، امور پیمانی پروژه در قالب صورت وضعیت های تعدیل، و خرید کالا و ... برای دریافت مبلغ کارکرد پیمان و همچنین برنامه ریزی درآمد و هزینه، بررسی خرید های جزئی و تهیه گزارش های مربوطه را بر عهده دارد. 
وظایف بازرگانی و تدارکات به چند بخش عمده قابل تقسیم می باشد:
اطلاع از نیاز  واحدها و بخش های مختلف – در هر شرکتی معمولا بخش های مختلف نیازهای خود به کالا، تجهیزات و یا خدمات خاصی را به صورت دستی یا از طریق برنامه های نرم افزاری به واحد خرید و تدارکات اعلام می دارند.
نظارت و پیش بینی موجودی انبار – در بسیاری موارد نیاز شرکت به کالا و تجهیزات روند ثابت و قابل پیش بینی ای دارد. مدیر خرید و تدارکات با توجه به سوابق قبلی با همکاری مسئول انبار، موجودی انبار را کنترل می کند تا به هیچ وجه موجودی انبار خالی نشود. در صورت نیاز هم خرید انجام می دهد.
تحقیق کردن و شناسایی محصولات و تامین کنندگان – مدیر خرید و تدارکات با توجه به لیست کالاها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز به شناسایی انواع آنها در بازار و تامین کنندگان می پردازد.
ارزیابی مناقصه ها و مزایده ها برای انتخاب تامین کنندگان – در شرکت های بزرگ در مرحله انتخاب تامین کننده اصلی، مناقصه یا مزایده بین همه تامین کنندگان شناسایی شده برگزار می شود تا با توجه به شرایط اعلام شده از سوی آنها، بهترین مورد انتخاب شود. اجرا و نظارت این فرآیند، بر عهده مدیر خرید وتدارکات است.
مذاکره بر سر قیمت و توافق روی قراردادها – کارشناس خرید و تدارکات باید با توان چانه زنی خوبی که دارد روی قیمت قراردادها با تامین کنندگان به توافق برسد.
اطمینان از ارسال به موقع خریدها به انبار توسط تامین کنندگان
بررسی پرداخت ها و فاکتورها – مدیر خرید و تدارکات مسئول نظارت بر کارهای مالی است که در فرآیند خرید اتفاق می افتد. به عنوان مثال با بررسی فاکتورها و اطمینان یافتن از نوع و کیفیت محصولات خریداری شده، مبالغ چک های صادره برای تامین کنندگان و صحت آنها را کنترل می کند.

تهیه و تدارک خدمات، تجهیزات و ماشین آلات جهت پیشبرد اهداف کمی و کیفی پروژه‌های محول شده به شرکت انهار به صورت تخصصی در واحد بازرگانی و تدارکات تجمیع می‌یابد. ماهیت میان‌رشته‌ای این حوزه، لزوم تماس و مراوده با واحدهای دیگر سازمانی از قبیل مهندسی، مالی و کارگاهی را اجتناب ناپذیر میسازد. 
درخواست‌ و نیازمندی‌های دریافتی از واحد‌های گوناگون سازمانی از قبیل واحد مهندسی (جهت تامین کالای اصلی پروژه)، کارگاه پروژه (جهت تامین اقلام مصرفی و ماشین آلات مورد نیاز) پس از تایید مسئولین ذیربط جهت تامین و خرید به واحد بازرگانی و تدارکات ارسال میگردد. در این مرحله مطابق دستورالعمل تولید و تایید شده‌ روند تهیه اقلام مورد نیاز از مرحله‌ی بررسی مدارک فنی (همچون MTO و DATA SHEETS و DRAWINGS) تا اخذ استعلام از سازندگان و تامین کنندگان ذیصلاح و برگزاری کمیته معاملات و انتخاب سازنده و تامین کننده مورد نظر و عقد قرارداد و پیگیری تا ارسال به کارگاه انجام میپذیرد.
سه هدف عمده و مهم در واحد بازرگانی و تدارکات 1.خرید و تامین کالا و خدمات «با کیفیت»، 2.خرید و تامین «به صرفه» کالا و خدمات و در نهایت 3.خرید و تامین «به موقع» کالا و خدمات هستند. 
با توجه به موارد بالا کارشناسان بازرگانی و تدارکات شرکت انهار ضمن بررسی و ارزیابی مستمر سازندگان و تامین کنندگان طرف قرارداد، نسبت به شناسایی فرصت های همکاری جدید جهت افزایش کیفیت خریداری تجهیزات اقدام نموده و با افزایش قدرت چانه‌زنی و روابط حسنه با ذینفعان پروژه سعی در پیشبرد اهداف یاد شده مینمایند.